Do podpisywania plików JEDZ wystarczy zestaw z certyfikatem kwalifikowanym.
Od 18 kwietnia 2018 r. udział w zamówieniach publicznych wymaga przesyłania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ), który musi być podpisany elektronicznie z użyciem kwalifikowanego certyfikatu. Obowiązek ten wynika z nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 22 czerwca 2016 r. Szyfrowanie plików JEDZ może być zrealizowane zgodnie z wymaganiami zamawiającego przy pomocy certyfikatu niekwalifikowanego lub z wykorzystaniem oprogramowania takiego jak 7-Zip, Winrar, Ms Word, Acrobat, które umożliwia szyfrowanie dokumentów przy użyciu hasła.
Każdy, kto jest zainteresowany udziałem w przetargu publicznym i przedstawieniem swojej oferty będzie zobligowany złożyć swoją ofertę w formie elektronicznej, podpisaną podpisem elektronicznym. Zamów zestaw i wybierz opcję odbioru lub dojazdu wraz z instalacją zestawu. Dostarczony przez nas zestaw jest gotowy do użycia.
‘JEDZ’ jest bardzo ważny dla przedsiębiorców. Co oznacza ten skrót?
Jest to Jednolity Europejski Dokument Zamówienia. Wprowadzenie tego dokumentu wynika z nowelizacji ustawy „Prawo zamówień publicznych”. Od 18 kwietnia tego roku udział we wszystkich zamówieniach publicznych będzie wymagał od przedsiębiorcy złożenia takiego dokumentu opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Czy są potrzebne jakieś zmiany w firmie, która ma zamiar brać udział w przetargach publicznych?
Nie są potrzebne duże zmiany. Wystarczy zainstalować zestaw do stosowania podpisu elektronicznego, czytnik kart kryptograficznych i skonfigurować oprogramowanie.
Czy możliwe będzie podpisanie się za pomocą profilu zaufanego?
Nie, do złożenia poprawnej oferty, wymagane jest podpisanie dokumentów z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Czyli każdy, kto będzie składał ofertę powinien wyposażyć się w zestaw do składania podpisu elektronicznego, zawierający kartę kryptograficzną wraz z certyfikatem kwalifikowanym.
Kto może w imieniu firmy składać podpis elektroniczny?
Certyfikat kwalifikowany jest przeznaczony wyłącznie dla osoby, dla której był wydany. Może nim posługiwać się tylko ta osoba, której dane są wskazane w certyfikacie. Jeśli w firmie wymagane jest składanie wiążących podpisów przez osoby upoważnione do reprezentowania, to te osoby powinny nabyć zestawy do składania podpisu i posiadać certyfikat kwalifikowany. Warto dodać, że certyfikat może być wykorzystany do różnych celów, m.in. można się nim posługiwać biorąc udział w aukcjach, przetargach elektronicznych i innych firmowych procesach.