Wylogowaliśmy Cię z Twojego konta. Zaloguj ponownie
zawody medyczne.jpg

Stale rośnie katalog spraw, których załatwienie możliwe jest całkowicie przez internet – bez konieczności wizyty w urzędzie czy wypełniania papierowych formularzy. Postępująca digitalizacja sprawia, że korzystanie z cyfrowych narzędzi staje się nieodzowne. Zmiany dotyczą wielu dziedzin życia – np. finansów, podatków, zakupów, rozrywki i edukacji. Regulacyjne wymogi związane z cyfryzacją coraz mocniej wkraczają także w obszar opieki zdrowotnej. Już 26 września 2024 r. mija czas na złożenie przez przedstawicieli kilkunastu profesji wniosku o rejestrację w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego.

Pod koniec marca 2024 roku weszła w życie ustawa o zawodach medycznych, zawierająca przepisy regulujące sposób wykonywania świadczeń w kilkunastu profesjach, takich jak asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, optometrysta, technik farmaceutyczny czy terapeuta zajęciowy. Nowy akt nakłada na osoby wykonujące te zawody, obowiązek rejestracji swojej działalności, a tym samym potwierdzania nabytych kwalifikacji. Służy do tego Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego, dostępny na stronie https://rizm.ezdrowie.gov.pl, zarządzany przez Centrum e-Zdrowia - podmiot podległy Ministerstwu Zdrowia.

W tym kontekście istnieje ważne rozróżnienie dotyczące czasu przewidzianego na rejestrację oraz czasu na złożenie wniosku:

  1. Rok na rejestrację: Specjaliści medyczni mają rok, począwszy od 26 marca 2024 r., na dokonanie pełnego zgłoszenia swojego zawodu w odpowiednim rejestrze. Rejestracja oznacza finalizację procesu, co może obejmować wszystkie etapy administracyjne, w tym weryfikację danych, uzyskanie potrzebnych dokumentów oraz wszelkie inne wymagane kroki.
  2. Pół roku na złożenie wniosku: Specjaliści mają pół roku, począwszy od 26 marca 2024 r., na samą czynność złożenia wniosku o rejestrację. Wniosek, czyli formalne zgłoszenie się w systemie, jest pierwszym krokiem w procesie rejestracji. Po złożeniu wniosku proces może trwać jeszcze kilka miesięcy, dlatego na dopełnienie formalności przewidziano rok.

Bez dokonania wpisu do rejestru, osoby wykonujące zawody medyczne wymienione w ustawie, będą mogły świadczyć swoje usługi tylko do 26 września 2025 r.

Prawo wykonywania zawodu medycznego poświadczymy przez internet

Zgodnie z ustawą, wnioski o rejestrację można składać wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem strony internetowej. To wyraźny sygnał, że cyfryzacja usług publicznych jest traktowana jako temat priorytetowy i w przyszłości należy spodziewać się dalszych postępów w tej dziedzinie (trend ten widać m.in. w przepisach regulujących branżę budowlaną, gdzie już zapowiedziano np. całkowite odejście od papierowych dzienników budowy).

Na rejestrację w Rejestrze Ministerstwa Zdrowia trzeba przeznaczyć kilkanaście minut, a finalizację tego procesu umożliwia kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis dostępny w ramach Profilu Zaufanego. Przy czym warto wiedzieć, że podpis zaufany (powiązany z Profilem Zaufanym), pozwoli na zweryfikowanie tożsamości w komunikacji z administracją publiczną, ale nie znajdzie zastosowania w innych sprawach, wymagających potwierdzenia tożsamości – np. w relacjach biznesowych, komercyjnych i prywatnych.

Wiele osób, wykonujących zawody medyczne, prowadzi własną działalność gospodarczą i potrzebuje zaufanego narzędzia, umożliwiającego bezpieczne funkcjonowanie w otoczeniu cyfrowych usług. W takich zastosowaniach jak np. autoryzowanie komunikacji, rozliczenia, podpisywanie zgód i zawieranie umów, najlepiej sprawdza się kwalifikowany podpis elektroniczny – wygodne rozwiązanie, które usprawnia nowoczesny biznes.

Podpis elektroniczny – z kwalifikowanym bezpieczniej

Kwalifikowany podpis elektroniczny ma moc prawną równoważną podpisowi własnoręcznemu i może służyć do podpisywania dokumentów zarówno firmowych, jak i prywatnych. Szczególnie wygodny w użytkowaniu jest podpis mobilny, na przykład mSzafir oferowany przez KIR.

W odróżnieniu do tradycyjnych elektronicznych podpisów kwalifikowanych mSzafir pozwala na złożenie podpisu bez karty i czytnika. Działa na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu i nie wymaga instalowania dodatkowego oprogramowania. Użytkownicy mają do wyboru certyfikat jednorazowy, umożliwiający podpisanie jednego pliku, albo podpis z długim terminem, który można wykorzystywać wielokrotnie przez rok lub 2 lata. 

Do złożenia pojedynczego podpisu, np. w procesie rejestracji w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego, można posłużyć się mSzafirem jednorazowym. Taki e-podpis pozyskuje się całkowicie online, potwierdzając swoją tożsamość w bankowości internetowej. Na potrzeby prowadzonej działalności warto się jednak zaopatrzyć w mSzafir z długim terminem ważności, pozwalający na podpisywanie wielu dokumentów.

Choć stosowanie nowoczesnych narzędzi, opartych na technologii, pozwala na optymalizowanie działalności niemal w każdej branży, to sektor medyczny i opieki zdrowotnej jest wyjątkowym obszarem. Bezpieczna i odpowiedzialna cyfryzacja procesów związanych ze świadczeniem usług medycznych, przekłada się na znaczącą  oszczędność czasu, a to z kolei pozwala więcej uwagi poświęcić pacjentom.

22 545 55 55

Obsługa Klienta

Pomoc techniczna

Nasza infolinia jest do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku: 8:00 - 18:00.

Znajdź nas

Największa sieć sprzedaży podpisu elektronicznego

Odbierz swój e-podpis w dowolnej placówce KIR lub jednym z ponad 740 oddziałów banków spółdzielczych w całej Polsce.

Znajdź najbliższą placówkę
Napisz do nas

Potrzebujesz pomocy?

Skorzystaj z naszego formularza

lub wyślij wiadomość na adres kontakt@kir.pl

Wybierz temat rozmowy
Image
Biuro_obsługi_klienta_desktop.png

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z nami

22 545 55 55

Napisz do nas

lub skorzystaj z centrum pomocy